Oficjalna strona Radnego Rady Miejskiej w Zabrzu - Platforma Obywatelska

 

www.urbanczyk.pl

 

 

 

 

 

STRONA GŁÓWNA

AKTUALNOŚCI

 

Wystąpienie Rafała Marka na sesji absolutoryjnej w dniu 19.04.2010

 

Radny Rafał Marek podziękował Skarbnikowi i Jego pracownikom za solidne przygotowanie sprawozdania z wykonania budżetu za 2009 rok. Jest ono bardzo czytelne, w związku z tym Radni dokonali jego wnikliwej analizy. Budżet miasta na rok 2009, przyjęty przez Radę Miejską 15 grudnia 2008 roku był budżetem nadziei i dynamicznego rozwoju miasta. Przewidywał on znaczące środki na ważne dla funkcjonowania miasta inwestycje.

Niestety z przedstawionego sprawozdania wynika, że nie wszystkie zadania przewidziane w tym budżecie, zostały zrealizowane. Zrealizowano w dużej części całkiem inne zadania i niestety ta sytuacja ma miejsce już czwarty raz z rzędu. Brak zdecydowanego i sprawnego zarządzania spowodował, że praktycznie na każdej Sesji skreślano lub zmieniano harmonogram realizacji którejś z wcześniej zaplanowanych inwestycji. Radni Platformy Obywatelskiej nie zgadzali z się z taką polityką i nie głosowali za takim zmniejszaniem szans rozwojowych miasta. Radni PO konsekwentnie nie popierali wielokrotnie przedstawianych zmian uchwały budżetowej. Pierwotnie w budżecie przewidziano 51 zadań inwestycyjnych na łączną kwotę 327 milionów złotych. Oczywiście w tym budżecie nie było DTŚ, w związku z tym rozbieżność w kwocie. A także gospodarka wodno – ściekowa w kwocie zakładanej, a nie faktycznie wykonanej. W pełni z tych zadań wykonano około 20. W trakcie roku pojawiły się 53 nowe zadania inwestycyjne. Świadczy to o braku strategicznej wizji rozwoju miasta i koncentrowaniu się na bieżących zadaniach nie powiązanych ze sobą, które nie prowadzą do harmonicznego i zrównoważonego rozwoju miasta. Głównym zadaniem miasta była realizacja poprawy gospodarki wodno – ściekowej. Należy podkreślić, że podobne zadania realizuje ponad 1,3 tysiąca gmin na około 2,5 tysiąca gmin na terenie Polski. W co drugiej gminie takie zadanie jest realizowane. Natomiast na terenie Zabrza jego realizacja jest wyjątkowo nieudolna i po wielokrotnych przesunięciach terminów poszczególnych kontraktów, zakończenie prac miało nastąpić 31 grudnia 2009 roku. Faktycznie nie dotrzymano tego terminu, a prace trwają do dnia bieżącego, jak chociażby na Osiedlu św. Józefa czy w Kończycach.

Pani Prezydent przedstawiła budżet miasta na rok 2009 jako rekordowy budżet w historii miasta. Tymczasem, na stronie 10 sprawozdania z wykonania budżetu można wyczytać, że w 2009 roku po stronie dochodowej był większy jedynie o prawie 21 milionów złotych w porównaniu do roku 2008. Przy czym w trakcie roku zwiększono dochody własne miasta o kwotę ponad 32 milionów, z czego największa zmiana dotyczyła dochodów z tytułu opłat (ponad 14 milionów). Były to opłaty z tytułu zajęcia pasa drogowego i które zostały w części oddane ZPWiK w wysokości ponad 6 milionów złotych. Opłata naliczona została na skutek blokowania miasta przez cały rok przez przedłużające się prace przy gospodarce wodno – ściekowej. Następna korekta, w wysokości ponad 7 milionów, była związana z przyjęciem środków z pomocy finansowej miast przy budowie DTŚ. Wypracowanie tych dochodów nie jest zasługą miasta. Po prostu sąsiednie miasta wsparły Zabrze. Ostatnim dużym przychodem było wprowadzenie niezrealizowanych części wydatków niewygasających z roku poprzedniego w wysokości ponad 6 milionów złotych. Te pieniądze w 2008 roku wykazane jako zrealizowane, przeniesiono na wydatki niewygasające, po czym z uwagi na ich niezrealizowanie w terminie wprowadzono je ponownie do budżetu i wykazano jako dochód. Oznacza to, że gdyby nie wyżej wymienione wpływy, budżet roku 2009 po stronie dochodowej byłby porównywalny do budżetu 2008 roku.

Sprawozdanie z wykonania budżetu daje fałszywy obraz jego realizacji na skutek „czyszczenia” budżetu uchwalonego w grudniu 2008 roku. Polegało ono na dostosowaniu planu do faktycznej realizacji, a nie do wcześniejszych zamierzeń. Tym samym usankcjonowano niewykonanie pierwotnie założonych zadań. Słupki się zgadzają, ale zadania zostały niewykonane. Szczególnie nie w porządku wobec wyborców było „czyszczenie” budżetu w ostatnim tygodniu grudnia, kiedy przekreślono nadzieje na wiele inwestycji w mieście. Pod koniec roku 2009 ustanowiono wydatki niewygasające na kwotę około 7 milionów złotych, a także obniżono przewidywane dochody miasta o ponad 59 milionów złotych, obniżono wydatki budżetu o ponad 62 miliony złotych, zmniejszono przychody budżetu miasta o ponad 23 miliony złotych, zmniejszono rozchody miasta o kwotę ponad 20 milionów złotych. Analizując dalej, porównanie budżetu miasta 2008 roku i 2009 roku, wskazuje, że najlepszą dynamikę miasto osiągnęło w zwiększaniu deficytu budżetowego, który wzrósł o 89 milionów złotych, czyli o 306% w stosunku do roku poprzedniego. Historyczny budżet miasta, to historyczne zadłużenie miasta.

Nigdy w historii Zabrza, nie było tak dużego budżetu, ale też miasto nigdy nie było tak mocno zadłużone. A to jeszcze nie koniec. Wygląda na to, że Pani Prezydent zakończy swoją kadencję zadłużeniem w wysokości 275 milionów złotych. Na dzień 31 grudnia 2009 roku łączna kwota zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz wyemitowanych obligacji komunalnych, wynosiła ponad 200 milionów złotych oraz 10 milionów z tytułu pożyczki płatniczej. Tym samym stan zadłużenia w stosunku do roku poprzedniego wzrósł razem o kwotę 117 milionów złotych. I to jest rekord w historii miasta. Z tym że można tutaj mówić o kwocie 107 milionów złotych, ze względu na to, że te 117 to jest łącznie z pożyczką płatniczą. Niezwykle ciekawe wnioski nasuwa analiza tabeli nr 10 zamieszczonej na stronie 28 sprawozdania, z której wynika, że podstawowe zadłużenie miasta wzrosło o 22 miliony złotych bez wliczania zadłużenia związanego z zadaniami realizowanymi ze środków Unii Europejskiej czyli gospodarki wodno - ściekowej. Zadłużenie związane z tymi projektami, to kolejne 85 milionów złotych. Oznacza to, że 22 miliony złotych zostało po prostu „przejedzonych”.

Kolejnym problemem jest udzielanie przez miasto wielomilionowych poręczeń dla spółek miejskich. Zabrze posiada liczne spółki, których jest stuprocentowym właścicielem, co oznacza, że ich zobowiązania również pokryje miasto. Miasto udzieliło tym spółkom poręczeń na łączną wysokość 140 milionów złotych, a kredyty poręczane przez miasto, to tylko niewielka część faktycznego zadłużenia miejskich spółek. Przeliczając zadłużenie oraz poręczenia udzielane przez miasto na każdego mieszkańca Zabrza już w chwili obecnej przypada do spłaty około 1,8 tysiąca złotych. Od samego początku najbardziej kontrowersyjnym tematem jest tzw. promocja miasta. Uchwalając budżet na rok 2009 Radni wyraźnie obniżyli wydatki w tych działach. Jednak Pani Prezydent swoimi Zarządzeniami wbrew woli Rady Miejskiej i bez jej przyzwolenia rozdysponowała z rezerwy ogólnej budżetu miasta dodatkowo 1 milion złotych. Rezerwa wynosiła 3 miliony złotych. Została rozdysponowana w 84%. To było około 2,5 miliona złotych, z tego 1 milion na promocję. Oczywiście są tutaj także usługi reklamowo – promocyjne świadczone dla miasta przez S. S. A. „Górnik Zabrze”, to jest 350 tysięcy złotych, aczkolwiek można to było zrobić w inny sposób. Zaplanować to na początku w budżecie i spróbować przeanalizować z Radnymi tę sytuację. Publikacje obligatoryjnych ogłoszeń w zakresie Wydziałów Urzędu Miejskiego – 100 tysięcy złotych. Usługi związane z prowadzoną polityką informacyjną miasta Zabrze – 300 tysięcy złotych, realizacja zadań związanych z promocją miasta głównie celem wynajmu powierzchni na cele promocyjne – 100 tysięcy złotych, realizacja zadań związanych z turystyką dziedzictwa przemysłowego miasta – 100 tysięcy złotych oraz realizacja zadań związanych z promocją miasta – 50 tysięcy złotych. Razem wydano dodatkowo 1 milion złotych więcej na promocję. Wydaje się, że w pewnym sensie tę promocję trzeba rozważać pod kątem tego, co ukazało się w sprawozdaniu Komisji Rewizyjnej w uwagach. Na ten temat wielokrotnie Radni zajmowali stanowisko. Niestety w dalszym ciągu pewne nieprawidłowości istnieją.

Ciekawe wnioski można wyciągnąć z tabeli nr 52 na stronie 116 sprawozdania. Pokazuje ona porównanie struktury wydatków majątkowych w latach 2008 – 2009. Okazuje się, że pomimo rekordowo dużego budżetu w 2009 roku miał miejsce wyraźny spadek wydatków, nie tylko procentowy, ale i faktycznych nakładów w stosunku do roku 2008 w następujących działach: oświata i wychowanie (15% mniej), ochrona zdrowia (14% mniej), gospodarka mieszkaniowa (10% mniej), bezpieczeństwo publiczne (60% mniej). To wszystko pokazuje, że bieżące działania realizowane są bez jakiegokolwiek planu rozwoju, bez wizji, omijając wszelkie drogowskazy dawane przez Radę Miejską. Pokazuje to także, iż Pani Prezydent przygotowując projekt budżetu na dany rok, nie posiada własnej wizji rozwoju miasta, gdyż w trakcie roku całkowicie zmienia przyjęte założenia i zadania.

Jeśli chodzi o podstawową usługę miasta, to jest ona realizowana przez urzędników z należytą starannością, za co należą się im podziękowania. Natomiast wizja miasta, kierunki rozwoju, nie zostały zrealizowane, za co w pełni odpowiedzialność ponosi Pani Prezydent ze swoimi Zastępcami. Jest jeszcze wiele innych zaniechań, niewykonań, a przedstawione zostały tylko te, które zaprzepaściły szansę na rozwój miasta. Z wyżej wymienionych powodów Radni PO będą głosować przeciw udzieleniu absolutorium Prezydentowi Miasta za rok 2009.

O MNIE

MEDIA O MNIE

ARCHITEKTURA, ZABYTKI

DZIAŁALNOŚĆ SPOŁECZNA

GALERIA

KONTAKT

LINKI

 

 

terminy spotkań PO

Zabrze Północ

 

www.miroslawsekula.pl

 

www.mkzruda.pl

 

15.08.2008 Ślub

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

lukasz@urbanczyk.pl

 

www.urbanczyk.pl