Budżet na rok 2013


27.12.2012 Sesja Rady Miasta

Podczas dzisiejszej sesji Rady Miasta, przyjęte zostały między innymi uchwały w sprawie aktualizacji Lokalnego Programu Rewitalizacji Obszarów Miejskich Miasta Zabrze, a także w sprawie zarządzenia wyborów do Rad Dzielnic. Wybory odbędą się  17 marca 2013 roku, a kandydaci mogą się zgłaszać do dnia 14 lutego 2013 roku.

Rada Miasta przyjęła także - przy sprzeciwie radnych PO - uchwały w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, oraz budżet miasta na rok 2013.

Pierwsza z wymienionych uchwał, ustala opłatę za odbieranie śmieci zbieranych w sposób selektywny w wysokości 9,85 zł, a w sposób nieselektywny w wysokości 13,85 zł za miesiąc od osoby. Przyjęte stawki są znacznie wyższe od obecnie obowiązujących, a ponadto będzie to wysokość opłaty naliczanej zarządcom, tymczasem zarządcy mogą do tej opłaty doliczyć koszty własne, co spowoduje jeszcze drastyczniejszą podwyżkę dla mieszkańców, dlatego też radni Platformy Obywatelskiej zagłosowali przeciwko tej uchwale.

 

Oczywiście najwięcej kontrowersji wzbudził projekt budżetu miasta na rok 2013. Po przeanalizowaniu projektu Budżetu i Wieloletniej Prognozy finansowej, radni Platformy Obywatelskiej stwierdzili, że nie można godzić się na zawarte w tych dokumentach plany  wielomilionowych - nie zawsze niezbędnych dla funkcjonowania miasta - wydatków realizowanych kosztem wychowanków centrum wsparcia kryzysowego dzieci i młodzieży, którzy sami nie potrafią upomnieć się o należyte traktowanie, czy kosztem mieszkańców nie potrafiących od wielu lat doprosić się wykonania lub dokończenia inwestycji rozpoczętych wiele lat temu.

Pani Prezydent zaproponowała do realizacji, a częściowo już wykonała:

1.      Projekty informatyczne tzw. „E-Zabrze” o wartości ponad 87 mln  zł, z czego tylko na rok 2013 planowane są wydatki rzędu 39 mln zł w tym 7 mln ze środków własnych.

2.      Projekty europejskiego ośrodka kultury o wartości ponad 106 mln zł z czego w 2013 roku poniesiemy wydatki rzędu ponad 46 mln zł.

3.      Projekty promocyjne w 2013 roku (promocja terenów inwestycyjnych – 530 000 zł, przekazywanie informacji z działalności urzędu – 1 mln zł, promocja miasta 446 750 zł, upowszechnianie turystyki – 433 250 zł, organizacja targów turystycznych 300 000 zł, wynajem powierzchni reklamowych na imprezach sportowych – 550 000 zł, utrzymanie i aktualizacja reklam – 80 815 zł, imprezy o charakterze kulturalnym – 659 905 zł, ) o wartości ponad 4 mln zł.

4.      Przeniesienie dwóch ważnych miejskich instytucji MOPRu i PUPu, które to przeniesienie nie wynika z konieczności, a jedynie z idei przekazania kolejnego budynku Politechnice Śląskiej, a operacja ta miasto będzie kosztować 22 mln zł z czego tylko w 2013 roku koszt wyniesie 7,6 mln zł, w tym same przenosiny MOPRu wraz z czynszem to kwota 0,5 mln zł.

5.      Projekt nowej siedziby dla Muzeum (w tym poprzez opieszałość władz wydatek rzędu 2,2 mln zł na remont tymczasowej siedziby w tzw. Komforcie) i kolejnych 5 mln zł w przeciągu 10 lat tytułem najmu tej siedziby, a z drugiej strony już wydane 1,4 mln zł na wykup nieruchomości i kolejne 300 000 zł w roku 2013 r., na wyburzenie budynku mieszkalno-usługowego i tym samym likwidację 8 mieszkań i 3 lokali użytkowych o wartości około 1,5 mln zł  – tak jakby w Zabrzu było mało terenów należących do miasta, na których można było zbudować centrum kultury, bez konieczności wykupywania prywatnych terenów, wysiedlania ludzi i wyburzania budynków zmniejszając tym samym zasób lokalowy gminy i blokując możliwość przydzielenia osobom oczekującym mieszkania. Wyżej wymienione działania to razem koszt rzędu 10 mln zł, przy czym za te pieniądze, budowa nowej siedziby muzeum nie zostanie nawet rozpoczęta.

6.      Nieustanny rozrost administracji. Na koniec 2002 roku w Urzędzie Miejskim pracowało 398 osób, na koniec 2006 roku 530, na koniec 2011 roku 664 osoby ( w tym 38 osób, którym z końcem roku kończyły się umowy), a jak czytamy w projekcie budżetu planuje się środki finansowe dla 652 urzędników i zwiększenie zatrudnienia o kolejne 12 etatów, w związku z ustawa śmieciową, co oznacza, że pomimo utworzenia Zarządu Dróg i Infrastruktury Informatycznej i przeniesienia do tej jednostki wielu urzędników zatrudnienie w Urzędzie wcale nie zmaleje, a na samo sprawne funkcjonowanie obiegu dokumentów wydamy ponad 1 mln zł. Remont nowej siedziby władzy przy ul. Religi 1 kosztować będzie podatników 17,6 mln zł, z czego w 2013 roku będziemy musieli wydać jeszcze 3,3 mln zł na dokończenie prac.

7.      Budowa nowego stadionu kosztować będzie prawie 280 mln zł, nie wspominając o dokapitalizowaniu sportowej spółki akcyjnej Górnik Zabrze w 2013 roku kwotą 4 mln zł.

 

Jak w kontekście wyżej wymienionych działań o wartości ponad 0,5 mld zł (bez kosztów funkcjonowania urzędu) działań kontrowersyjnych i nie będących działaniami niezbędnymi, bo przecież informatyzacja na taką skalę nie jest niezbędna do funkcjonowania miasta, dział promocyjny obejmujący przeróżne formy reklam w mediach, prasie, na nośnikach wielkoformatowych, organizacje targów czy imprez i koncertów jest tylko kolorytem tej władzy, kosztującym mieszkańców miliony złotych, projekty turystyki poprzemysłowej - choć urokliwe - nie są niezbędne dla funkcjonowania miasta szczególnie, że ich realizacja pociągnie za sobą coraz to większe koszty utrzymania tej instytucji kultury, przeniesienie MOPRu i PUPu, to też tylko gest ze strony miasta w kierunku Politechniki, gest kosztujący podatników kilkadziesiąt milionów złotych.  Kolejna tymczasowa siedziba Muzeum to tylko strata finansowa dla miasta, spowodowana nie zadbaniem na czas o finansowanie budowy docelowego nowego gmachu muzeum, a rozbuchanie administracji sprawia, że konieczny jest nowy budynek urzędu przy ul. Religi 1, na który remont wydawane jest kolejne kilkanaście milionów złotych, tymczasem w tym właśnie miejscu mogło swoją siedzibę mieć Muzeum Miejskie, nie wspominając o kilkuset milionach złotych wydawanych na nowy stadion.

Jak w kontekście powyższych zadań, na które tylko w 2013 roku Zabrze wyda ponad 100 mln zł uzasadnić brak inwestycji obiecywanych przez Panią Prezydent od kilku lat na każdym spotkaniu z mieszkańcami – brak środków na dokończenie ekranów akustycznych przy drodze DK 88, o wartości zadania około 2 mln zł, przy czym przy dzisiejszym rynku budowlanym z dużym prawdopodobieństwem można spodziewać sie obniżenia o połowę tej kwoty podczas przetargu?

Jak uzasadnić brak środków na budowę nowych połączeń drogowych, drogi Zaborze – Biskupice czy Nowopaderewskiego?

Jak uzasadnić brak środków, raptem kilkudziesięciu tysięcy złotych, na wymianę 100 letnich rozpadających się w rękach okien w Szkole Podstawowej nr 23 przy ul. Pestalozziego?

Jak uzasadnić brak środków na budowę trzeciego domu dla wychowanków centrum wsparcia kryzysowego dzieci i młodzieży w ramach programu pomocy rodzinie, o którym to obiekcie wielokrotnie rozmawialiśmy od 6 la,t a nawet dłużej, a komisja zdrowia w tym roku po raz kolejny potwierdziła, że jest to optymalne pod względem społecznym rozwiązanie dla naszego miasta, optymalne rozwiązanie również pod względem finansowym bo wyższe koszty budowy domu w porównaniu do remontu mieszkań rodzinkowych zwracają się już po około 5 latach ze względu na konieczność zatrudniania mniejszej ilości kadry na taką samą ilość wychowanków, a wybudowany obiekt będzie mógł służyć o wiele dłużej bez konieczności utrzymywania dodatkowych etatów?

Mając na uwadze powyższe Radni Platformy Obywatelskiej złożyli wiele wniosków o zmiany projektu budżetu, a ponieważ żaden z nich nie został uwzględniony zagłosowali przeciwko uchwale budżetowej i uchwale w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej nie zgadzając się z takim kształtowaniem polityki finansowej miasta.

 

 

 

Aktualności


 

 

 

 

 

Archiwum:

aktualności 2011r.- od maja do sierpnia - archiwum

aktualności 2011r.- od stycznia do kwietnia - archiwum

aktualności 2010r.- od września do grudnia - archiwum

aktualności 2010r.- od maja do sierpnia - archiwum

aktualności 2010r.- od stycznia do kwietnia - archiwum

aktualności 2009r.- od września do grudnia - archiwum

aktualności 2009r.- od maja do sierpnia - archiwum

aktualności 2009r.- od stycznia do kwietnia - archiwum

aktualności 2008r.- od września do grudnia - archiwum

aktualności 2008r.- od maja do sierpnia - archiwum

aktualności 2008r.- od stycznia do kwietnia - archiwum

aktualności 2007r.- od września do grudnia - archiwum

aktualności 2007r.- od maja do sierpnia - archiwum

aktualności 2007r.- od stycznia do kwietnia - archiwum

aktualności 2006r.- archiwum

 

 

 

 

 

 

 

 

copyright Łukasz Urbańczyk